אחד הטיפים היסודיים לאילוף
קודם תציע, אח"כ תבקש, אח"כ תראה שהתכוונת ברצינות, אח"כ תכריח – בכל שלב מיד כשהסוס הראה את הנסיון הקטן ביותר לתת\להגיב – מיד תרפה -הסוס לומד מההרפייה!
ישנם 2 סוגים עיקריים של רוכבים – 1. המנג'סים והלא אפקטיביים ("האמהות הפולניות") 2. "המאצ'ו הגברי" שאצלם הדיבור הוא רק בכח, הרבה כח...
השאיפה היא להיות איפהשהוא באמצע – להיות ברור ואפקטיבי (גם הסוס מחפש מנהיגות כזאת ראה סוסת האלפא בעדר) והעיקר לבקש מהסוס דברים שמירב הסיכויים שזה לרמה שלו והוא יכול להצליח. נסו לחלק את עוצמת הבקשה מ 1 עד 10 ז"א מתחילים ב 1 (עדין, שקט,) ועולים בהדרגה 2...3..4 וכו' גם אם הגעת ללחץ בדרגה 7 זה לא אומר שאתה צריך להתחיל מ 7 בפעם הבאה, ההיפך אם הרפית בזמן הסוס יגיב ב1 \ 2 \ 3 בפעמים הבאות כי סוס יודע מה בא אחרי מה וכדאי לו להגיב מבקשה קטנה.
הטעות הנפוצה ביותר שאנשים עושים זה שהם לא מגבירים את הלחץ כאשר הם לא מקבלים תגובה מהסוס, המסר ששודר לסוס זה שאני לא ממש רציני בבקשה אז אפשר לזלזל בי, יחד עם זה תחפש סיבה להרפות כשזיהית את הנסיון הקטן ביותר של הסוס לתת את מה שביקשת. בהצלחה !!!
באופן כללי עדיף ללמד כל דבר מהקרקע, לסוס קל יותר ללמוד, ואם זה משהו שיגרום לתגובה קופצנית אז עדיף שאני לא אהיה עליו ברכיבה. לימוד רוורס מהקרקע הינו אחד הדברים הבסיסיים שצריך ללמד את הסוס, בהתחלה מבקשים קצת (צעד אחד או שנים) ומיד מרפים ומלטפים אח"כ אפשר בהדרגה לבקש יותר. זכרו המפתח לעבודה נכונה זה שפת גוףנכונה שלנו זו השפה שהסוסים מבינים הכי טוב – שפת גוף זה או אקטיבי או פאסיבי, אקטיבי בהזזת הסוס לאחור פאסיבי וליטוף כשקיבלנו משהו קטן (זכרו תפסת מרובה לא תפסת!). כשלסוס יהיה רוורס בקלות זה יעזור לנו בעצירה, בהובלה, בסבלנות ובתקשורת. אחרי שהסוס יודע לכו איתו ברוורסים בכל הזדמנות – מהמגרש לשטיפה.. לתאים... לקרון וכו'. בהצלחה.
בכל קליניקה שהייתי בחו"ל, זה המשפט העיקרי שאתה שומע, אורי פלג קורא לזה "ל.מ.ה." – לאט, מעט, הרבה פעמים. זה הבסיס לאילוף והתקדמות עם סוסים, כמה שנכין יותר את הסוסים כך יהיו לנו פחות הפתעות (שתמיד יכולות להיות).
וואו זה וואו!
מכירים את זה שאתה רוצה לעצור לרגע לשתות, לצלם או לעשן, והסוס מתחיל לזוז ימינה ושמאלה בחוסר מנוחה – ישנם שני פתרונות עיקריים לבעיה:
להתחיל את זה בסביבה אוהדת במקום חולי ונוח (אפשר גם במגרש או בראונדפן),לא לנסות את זה בטיול עם הרבה סוסים כשחלק מתרחקים ויוצרים לחץ על הסוס, עדיף לעבוד על זה בסוף הרכיבה כשהסוס עייף ורוצה לעמוד, אל תנסו שהסוס יעמוד כמו פסל שעה – 20 שניות בשביל התחלה זה מספיק, ואז אני אבקש ממנו לזוז בנחת כדי שיידע שתמיד היוזמה לתחילת תנועה צריכה להיות שלי. אם נהיה עקביים – זה עובד! בהצלחה!!
בכל פעם שאני עם סוס בטבע אני לוקח נשימה עמוקה, מרים ראש לשמים ומודה לקב"ה על המתנה הזאת שאני בריא, מרגיש טוב, יושב על חיה במשקל 400 ק"ג שלוקחת אותי לאן שאני מבקש. זה לא כזה מובן מאליו! תחשבו על זה... חודש טוב (אלול)
1. קח את הזמן, כולל מי שרוכב איתך
2. להתחיל בשלולית קטנה ורדודה
3. סוס לחוץ במיוחד – עדיף להשאיר לסוף הרכיבה כשאנחנו עם הפנים לכוון הבית
4. נסו לא ללכת "דוך" לשלולית אלא ימינה 2-3 צעדים ושמאלה כנ"ל עם ידיים קדימה ומשיכות ישירות (לא נק ריין), הסיבובים יעשו לכוון השלולית (לא לסובב את התחת לשלולית) וכשהסוס מניח במקרה רגל אחת במים או מפנה ראש כלפי מטה לבדוק\להריח - לתת לו כמה שניות הרפייה, שקט וליטוף. אם הוא בודק עם הרגל – זה טוב זה נקרא מו"מ לבדיקה (אולי יש תנין במים).
5. אם ניתן לעשות סיבובים מסביב לשלולית ולשנות סיבובים לתוך השלולית זה עדיף
6. אם יש סוס מנוסה שעובר לפניך – זה עוזר
7. רצוי לא לדרבן כשהסוס מתקדם קדימה – זה זמן להרפיה
8. בתוך השלולית נחים (אם הסוס רוצה לשתות זה טוב) עדיף שהעבודה מסביב תהיה נמרצת ע"מ שהוא יעריך את המנוחה בפנים
9. שלולית זה שם קוד לכל דבר אחר שהסוס לא רוצה לעבור
10. חשוב לזכור! המטרה זה לקדם את הסוס מהמקום שהוא נמצא ולאווא דוקא לסמן V של נצחון, לפעמים עדיף לסיים ב 2 רגלים שנוגעות קצת במים ולתת לסוס הרגשה שהוא ניצח את הפיצ'וריטי, הנצחון האמיתי יהיה נצחון על האגו שלנו..
חשוב ללמד את הסוס הובלה נכונה, יש קטעים בטיולים שזה קריטי
מכירים את זה שיש בטיולים קטעים שיורדים מהסוס ומובילים רגלית, בד"כ אלה קטעים מסוכנים כגון משטחי סלע, שבילים צרים ליד מצוקים, ירידות \ עליות תלולות וכו', יש טעויות שחוזרות על עצמם והכל מתחיל מכמה כללי הובלה בסיסיים.
הבעיה
תוצאה
פתרון
1. הסוס קרוב מדי למוביל
ככה מתחילות הצרות, כשהסוס כמעט דורך עליך, וזה מוסיף על הלחץ בקבלת ההחלטות
למד את הסוס לכבד את המרחב האישי שלך, זה מתחיל בללמד את הסוס רברס מהקרקע
2. הסוס התקדם מהר לפני המוביל
בד"כ זו יוזמה של הסוס שנובעת מלחץ, אם תעצור אותו במושכה האחת שבד"כ מחזיקים זה עלול לסובב אותו ולגרום לו לאבד שיווי משקל וליפול..
צריך ליצור שפה ביני לסוס בה אני יכול לשלוט במיקום של הסוס לפי הצורך ושיישאר שם כל עוד לא ביקשתי משהו אחר
3. המוביל מחזיק את הסוס צמוד לפיו
סוס זו חיה קלסטרופובית, אחיזה כזו מוסיפה ללחץ וגם לא נותנת את האפשרות להרחיק ממני את הסוס
רצוי שיהיה לי חבל הולכה ארוך או מושכת מקט שניתן לשים את המושכות על הקרן ולהחזיק בחבל הולכה ארוך
4. טור הסוסים צפוף מדי
לסוס אין זמן להעריך את המכשול, יש סכנה של בעיטות בין הסוסים וגרוע מכך בעיטות ברוכבים שמאחורי הסוסים
במעברי מכשולים צריך לתת לסוס את האפשרות לראות את המכשול ולתת לו את ההזדמנות לבחור איפה לשים את הרגליים.
צריך ללמד את הסוס לעמוד בשקט כשאני מבקש
5. בשיפועים תלולים – המוביל נמצא בצד הנמוך
אם הסוס נופל, זה יהיה חלילה עלי, עם כל הכבוד לאהבתי לסוסים - חיי קודמים
לחשוב קדימה ולתכנן את המיקום שלי ושל הסוס, חבל הולכה ארוך ושליטה מרחוק חשובים
6. סוסים עם מרטינגייל שמפריע להם לראות ולעבור את המכשול בטבעיות
סוסים רוצים להוריד ראש כדי לראות את המכשול מקרוב, אח"כ אולי לקפוץ מעליו, המרטינגייל יפריע להם, שלא לדבר על מעברי מים כמו הירדן ששם סוסים יכולים לטבוע
צאו מהמרטינגייל, זה קיצור דרך מכני שניתן לעקוף בעבודת אילוף נכונה
7. אנשים עוקפים בצורה מסוכנת ומסכנת
בדרך כלל זה שופוני שמביא רק צרות, כשמישהוא ניפצע מעבר לנזקים, זה הורס את הטיול לכולם
לקבוע מוביל דומיננטי ומנוסה שסומכים עליו, ולקבל החלטות מושכלות
8. סוסים משתחררים
סוס משוחרר רוצה לגמור עם הלחץ ולהגיע לסוסים שלפניו, או גרוע מכך משנה כיוון ומסכן את עצמו ואחרים עוד יותר
כדאי שלאחד הרוכבים יהיה חבל ארוך שאפשר יהיה למשוך אותו אלינו
לא רוצה להכנס לסיפורים ומיקרים שקרו בטיולים כדי לא להרוס את מצב הרוח
חשוב – את עבודת האילוף להובלה לא עושים בטיול, עדיף לעשות במגרש צעד אחרי צעד בנחת – על זה נאמר: מי שטורח בערב שבת – אוכל בשבת
זיכרו
70% מהתאונות עם סוסים ניתן למנוע